Heldenverhalen

Alleen hard roepen helpt niet...

Al heb je nog zo'n prachtige website, mensen moeten hem natuurlijk wel weten te vinden. Vergelijk het maar eens met een filiaal van een groot warenhuis op een industrieterrein. De producten zijn er van goede kwaliteit en ruim voorhanden, het personeel is er vriendelijk, de service is van een hoog niveau en er is voldoende parkeergelegenheid. Maar toch komt er niemand. Logisch, niemand weet dat de winkel er is!

Alleen hard roepen helpt niet...

Keerpunt
Tot de eigenaar van de winkel besluit om reclame te gaan maken. Er wordt een opening georganiseerd, flyers worden uitgedeeld in de stad en in het lokale dagblad wordt een advertentie geplaatst met een kortingsbon voor de eerste aankoop. Resultaat: de bezoekers rijden zonder bezwaar een stukje om, de winkel wordt goed bezocht, en verkopen rijzen de pan uit!

Website
Het klinkt misschien allemaal heel logisch. Maar wist je dat het bij veel websites niet anders gaat? Er wordt een website gebouwd, on-line gezet, en men wacht af, tot er iemand komt. Met een beetje mazzel wordt er een link opgepikt door een zoekmachine, maar er wordt niet actief actie op ondernomen om mensen op de website te krijgen.

Het lanceren van een website is daarom niet een eindpunt, maar eigenlijk is dat pas het begin. Eerst via de warme kanalen: Benader je relaties, en laat hen weten dat de nieuwe site er is. Als zij enthousiast zijn, zullen ze het ongetwijfeld doorvertellen. En gebruik je social media, een re-tweet van iemand is enorm waardevol.

Koude kant
Het benaderen van de koude kant is lastiger, maar zeker mogelijk. Search engine optimalisatie (SEO), het schrijven van goed-vindbare content voor de site, is samen met een goede technische basis enorm belangrijk hiervoor. Daarnaast zijn aanvullende campagnes als advertising, bannering en affiliate marketing soms goede tools om meer bezoekers op de website te krijgen.

Monitoring
Pas hier echter wel mee op, en overweeg iedere euro die je aan een dergelijke campagne besteedt. Een campagne kan geld verslindend zijn en in eerste instantie enorm veel bezoekers opleveren. Maar, als je niet in de gaten houdt of die bezoekersaantallen ook leiden tot een hogere omzet, dan kan dat achteraf wel eens flink tegenvallen. Monitoring van bezoekersstromen, verkeersbronnen en conversie in daadwerkelijke leads of transacties is daarom van groot belang.